Scroll

Voor een bedrijf dat graag klanten wil ontvangen is de lokale SEO binnen Google heel belangrijk. Als restauranteigenaar in Antwerpen bijvoorbeeld wilt u graag gevonden worden door iemand die op dit moment in Antwerpen is en deze op zoek gaat naar een goed restaurant. Google heeft een heel eigen eco-systeem opgezet dat speciaal gericht is op lokale SEO zoekresultaten. Daarom is het goed om op de hoogte te zijn van de belangrijkste punten voor lokale SEO als dit van toepassing is op uw bedrijfssituatie.


Vraag een offerte!

Lokale vindbaarheid in Google

Website in beeld

Uw nieuwe website bouwen is ons vak.
En daar zijn we goed in!

Bekijk onze realisaties

Wat is lokale SEO

Lokale SEO is gericht op de locatie van de ondernemer ten opzichte van de zoeker. Google let op het IP-adres van de zoeker en zal de voorkeur geven aan bedrijven die zich dichter bij de zoeker bevinden. Denk bijvoorbeeld eens aan een ijssalon in hartje Brugge. Deze wil natuurlijk bovenaan komen te staan als er toeristen in Brugge vanaf hun smartphone een plekje zoeken om een ijsje te eten. Voor Google is de afstand tussen het bedrijf en de zoeker van groot belang.


Wat zijn de belangrijkste punten voor lokale SEO

Natuurlijk is het goed om vast te houden aan de algemene standaard voor organische zoekresultaten SEO, maar daarnaast zijn er nog een aantal factoren van groot belang. De factoren die van belang zijn, zijn voornamelijk de volgende vier punten:

1. Locatie van onderneming t.o.v. de zoeker

Zoals hierboven uitgelegd let Google heel goed op de locatie van de onderneming t.o.v. de locatie van de zoeker, of de locatie waar de zoeker naar op zoek is. Soms kan het zo zijn dat Google de locatie van de zoeker niet kan bepalen, dan gaan ze kijken naar welke ondernemingen centraal en makkelijk te bereiken zijn. Een locatie in de binnenstad is dus heel vaak een pre. Maar niet iets dat u gemakkelijk zo 1-2-3 kunt veranderen.

2. Kies categorieën waarin u werkzaam bent

Kies een primaire categorie waarin uw onderneming werkzaam is, of die het beste bij het bedrijf past. Denk bijvoorbeeld even terug aan de ijssalon, daarvan zal de hoofdcategorie ongetwijfeld ijssalon/ijs zijn. Van Google mag u ook een secundaire en tertiaire categorie invullen, dus mocht u naast ijs ook koffie serveren kunt u deze als secundaire categorie invoeren (Koffiebar). Denk goed over na welke categorieën u wilt vermelden, het kan zelfs een goed idee zijn om hier een zoekmachine marketing bureau naar te laten kijken. Op die manier weet je zeker dat je het maximale uit je online aanwezigheid kunt halen.

3. Zorg voor een volledig profiel

Dit valt natuurlijk onder het onderdeel van Google Mijn Bedrijf, waar we hieronder verder over willen gaan praten. We willen er toch even de nadruk op leggen dat het verstandig is om het profiel zo volledig mogelijk in te vullen. U wilt de zoekers namelijk zo veel mogelijk informatie geven omtrent uw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het telefoonnummer, het adres, de openingstijden, en zet er ook een aantal foto’s van de locatie bij, zowel van de binnen- als buitenzijde. Google wil zoveel mogelijk informatie hebben om de zoeker zo volledig mogelijk te kunnen informeren.

4. Klanten reviews ook wel klantenbeoordelingen genoemd.

Google wil graag zien hoe klanten uw bedrijf beoordelen. Daarom is het verstandig om je klanten te vragen om een review achter te laten op Google. Er mag echter geen vorm van belangenverstrengeling zijn tussen de reviewer en het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een beloning voor klanten die een positieve review achterlaten, ex-werknemers, of familieleden. En bij een review is niet alleen het aantal sterren belangrijk maar ook de inhoud van de review: de smaken van het ijs, de klantvriendelijkheid, etc.



Lokale vindbaarheid in Google

Google Mijn Bedrijf introductie

Google Mijn Bedrijf is een tool waarmee je de controle hebt over hoe uw onderneming weergegeven wordt in bijvoorbeeld de Google Maps en de Google zoekfunctie. Google Mijn Bedrijf is gratis om te gebruiken en als u zich aanmeldt zal Google uw bedrijf willen verifiëren. Als uw bedrijf eenmaal geverifieerd is zullen potentiële klanten uw bedrijf sneller als betrouwbaar erkennen.

Google Mijn Bedrijf heeft een groot aantal voordelen in de lokale SEO.

  • U kunt makkelijk je bedrijfsgegevens online up-to-date houden.
  • U kunt er online de communicatie met de klanten onderhouden door bijvoorbeeld foto’s van het bedrijf of producten te plaatsen en door te reageren op reviews van klanten.
  • Google Mijn Bedrijf helpt ook bij het verwerven van nieuwe klanten. Dit is omdat Google helpt bij een duidelijkere online weergave van de onderneming, klanten doorverwijst naar de website en eventueel gebruik kunt maken van Google Ads om een grotere doelgroep te bereiken.


Google Mijn Bedrijf is op dit moment alleen beschikbaar voor ondernemingen met een fysieke winkel die persoonlijk contact hebben met klanten. Helaas is dit dus nog geen optie voor ondernemingen die alleen online werkzaam zijn zoals bijv. een VOIP telecom dienstverlener. Met Google Mijn Bedrijf kunt u online ook communiceren met klanten en klanten kunnen ook hun review van uw bedrijf online zetten. Dit is voor veel bedrijven iets waar ze snel voor terugdeinzen omdat ze bang zijn dat concurrenten er misschien negatieve reviews opzetten. Daarom zetten we graag een paar veelgestelde vragen hieronder met de antwoorden daarop.

Lokale vindbaarheid in Google

Hoe ga ik om met reviews?

Voor velen is dit een vraag die de haren doet rijzen. Dit is omdat we allemaal in de online wereld bang zijn voor negatieve reviews. Als we die persoonlijk krijgen is dit niet altijd makkelijk om mee om te gaan, maar als al onze potentiële klanten deze negatieve reviews ook kunnen lezen zal dit ongetwijfeld ten koste gaan van de onderneming. Dit is een gedachte die veel ondernemers hebben voordat ze zich verdiepen in hoe Google Mijn Bedrijf omgaat met reviews.

Als onderneming is het een goede gewoonte om te reageren op zowel de positieve als negatieve reacties. Vooral als u reageert op de negatieve reacties is het verstandig om te laten merken dat u er echt iets mee gedaan hebt, en welke verbeteringen u eventueel hebt aangebracht binnen je onderneming.

Heeft een goede of slechte review invloed op mijn vindbaarheid?

Op dit moment zien we bedrijven met een minder goede reputatie nog steeds verschijnen in de zoekopdrachten. Google gebruikt de reviews voornamelijk om te leren wat een bepaald bedrijf doet en voor welke lokale zoektermen het dus relevant is. In het geval van de eerder genoemde ijssalon, Google weet niet dat zij ook koffie verkopen als dit niet aangegeven is door de eigenaar van het bedrijf. Maar als er in een review staat dat men er een heerlijk bakje koffie gedronken heeft, pikt Google dit op en zal het deze onderneming ook neerzetten in de zoekresultaten als iemand opzoek is naar een locatie om koffie te kunnen drinken.

Helpt het toevoegen van naam, adres en telefoonnummer op de eigen website voor de lokale vindbaarheid?

Ja, dit is juist een van de meest essentiële zaken die u moet invullen om hoog te kunnen scoren in de lokale SEO. Deze informatie laat daarnaast zien dat uw bedrijf betrouwbaar is. Maar om volledig voordeel te halen uit het verstrekken van deze informatie in Google Mijn Bedrijf en ook op uw website zelf is het goed om ook de volgende punten toe te passen:

  • Vermeld de naam, adres en telefoonnummer ook duidelijk op de eigen website, het liefst in de footer (de onderzijde van de website). Dit kan ook in de sidebar (zijkant), en tevens op de contact-, algemene voorwaarden-, privacybeleid- of over ons pagina.
  • Vermeld de naam, adres en telefoonnummer op alle profielen die u online gebruikt, denk aan Google Mijn Bedrijf, Facebook, LinkedIn, Witte Gids, etc. Het is belangrijk dat uw gegevens op alle accounts consistent zijn.
  • Zorg ervoor dat u consistent bent in format van adres en telefoonnummer. Schrijf het bijvoorbeeld altijd met +32 als telefoonnummer of zonder het netnummer maar wees hier wel zo veel mogelijk consistent in. Ditzelfde geldt voor het schrijven van je straatnaam: zorg ervoor dat je altijd hetzelfde format aanhoudt bij het schrijven van je straatnaam. Het beste is in Google Maps te zoeken naar de straatnaam en deze benaming aan te houden.

Lokale vindbaarheid in Google

Conclusie

Als u afhankelijk bent van klanten die de onderneming komen bezoeken, of u nu een meubelmaker of restaurant bent, je wilt graag online gevonden worden door de zoekers die op dat moment in de buurt zijn. Zorg er voor dat u de bovenstaande punten toepast bij het op de kaart zetten van uw onderneming.

Als u de lokale SEO goed aanpakt zult u ongetwijfeld gevonden worden door potentiële klanten. Maak gebruik van dit voordeel om de onderneming te laten groeien. Weet u niet helemaal hoe je dit zelf moet implementeren, laat u dan assisteren door een SEO bedrijf specialiseerd in dit specifieke onderdeel van online zichtbaarheid om samen met u het beste uit de onderneming te halen.

Lokale vindbaarheid in Google

Google Mijn Bedrijf pakket door Imaxx?

  • Betere lokale zoekresultaten in Google
  • Algemene score in zoekmachines zal verbeteren
  • Integratie in Google Maps & Google Places
  • Eigen Google Mijn Bedrijf pagina (tegenhanger van Facebook)
  • Extra visibiliteit in Google zelf: contactgegevens, openingsuren, foto's,...

Met ons nieuwe Google Mijn Bedrijf pakket krijgt uw bedrijf meteen een integratie in Google Maps, Google Local, een eigen Google Mijn Bedrijf pagina én meer visibiliteit in de Google zoekmachine.
U wil een professionele website?