Scroll

Nog voor klanten beroep doen op uw bedrijf, hebben ze uw zaak op het internet opgezocht. Positieve online reviews zorgen ervoor dat uw bedrijf of kmo in het oog springt, terwijl negatieve reviews een smet vormen op uw imago. Daarnaast beïnvloeden ze hoe zoekmachines, zoals Google, uw bedrijf rangschikken én weergeven. Het belang van lokale vindbaarheid in Google groeit dan ook elke dag.

Is mijn Google Mijn Bedrijf geoptimaliseerd voor reviews?

Contacteer ons

Reageren online Google reviews

Website in beeld

Uw nieuwe website bouwen is ons vak.
En daar zijn we goed in!

Bekijk onze realisaties

Online reviews zijn digitale meningen van klanten. Wanneer u reageert op deze meningen, toont u dat u betrokken bent met de klant en dat hun mening belangrijk is. En wie wordt er nu niet graag gehoord? Geef uw bedrijfsimago een boost en reageer op al uw online reviews.

Nog te vaak vergeten bedrijven in te spelen op gunstige recensies. Onderscheid u van u concullega's en win het vertrouwen van potentiële klanten. Bedank uw online beoordelaars. Zorg voor een passende tone of voice en onthoud dat iedereen uw reviews en reacties online kan lezen. Schrijf uw reacties dus met uw potentiële klanten in het achterhoofd.

Reageren beoordeling Google


1. Kruip niet onmiddellijk in uw digitale pen

Een slechte online reviews lezen is geen pretje en kan hard aankomen. Probeer niet emotioneel, maar wel professioneel te handelen. Relativeer wat u leest en blijf steeds kalm. En kruip dus niet onmiddellijk in uw digitale pen. 

2. Bedenk een plan

Zorg voor een samenhangend plan zodat u steeds uw online conversaties in de hand houdt. In dit plan beschrijft u best hoe u zult reageren op online reviews. Denk eerst zelf na welke situaties zich kunnen voordoen en schets enkele antwoorden. Hoewel het belangrijk is om consistent te zijn, raden we aan om elk antwoord steeds persoonlijk te maken. Bedenk dus geen standaardantwoord, maar speel verstandig in op de specifieke situatie die uw ontevreden klant beschrijft.

3. Zeg sorry

Vaak is een verontschuldiging op zijn plaats of wenselijk. Of u het nu eens bent met deze negatieve online review of niet. Reageer op een verstandige en constructieve manier. Denk hierbij ook terug aan de potentiële klanten die uw reviews én de reacties daarop meelezen.

4. Neem uw verantwoordelijkheid

Ging er iets mis aan uw kant van het verhaal? Een fout maken is menselijk. Neem uw verantwoordelijkheid. Wanneer u uw betrokkenheid toont, wordt uw fout sneller vergeven én vergeten. Met een constructief antwoord bewijst u dat uw service effectief klantgericht is.

5. Beknopt en beleefd

Naast eventuele excuses, raden we aan om to the point te antwoorden. Zorg voor een beknopt en simpele reactie. Voeg hier nog een portie beleefdheid en respect aan toe, en de tone of voice van uw antwoord zit goed.

6. Maak er geen woordenoorlog van

Een verbale oorlog lost niets op. Reageer daarom maximum 2 keer op een online review. Vraag in uw tweede reactie om contact op te nemen om samen tot een positieve uitkomst te komen. Wees niet ongevoelig voor de ontevredenheid van uw klant en toon dat uw bedrijf oplossingsgericht denkt. Probeer deze ontevreden klant offline verder te helpen. Biedt bijvoorbeeld een gratis dessert aan wanneer u dit de vorige keer vergeten was.

7. Schakel een online expert in om uw reacties te proeflezen

Zelfs met deze tips blijft het een uitdaging om correct op negatieve online reviews te reageren. Bent u niet overtuigd van uw eigen reactie? Schakel dan een online expert of een copywriter in om uw reacties te proeflezen.


Tips negatieve reviews

Gepast antwoorden op online reviews...

  • Boost uw rangschikking in zoekmachines
  • Is handiger met een afgewogen plan
  • Formuleert u positief, kort en krachtig

Wij kunnen u helpen bij:

  • Nieuwe website
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Sociale media
  • Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

  • Betere lokale zoekresultaten in Google
  • Algemene score in zoekmachines zal verbeteren
  • Integratie in Google Maps & Google Places
  • Custom berichten in Google zoekresultaten
  • Extra visibiliteit in Google zelf: contactgegevens, openingsuren, foto's,...

Met ons Google Mijn Bedrijf pakket krijgt uw bedrijf meteen een integratie in Google Maps, Google Local én meer visibiliteit in de Google zoekmachine.


Uw wil een professionele website?