Scroll


Nog voor klanten beroep doen op uw bedrijf, hebben ze op het internet gezocht. Positieve online reviews zorgen ervoor dat uw bedrijf of kmo in het oog springt, terwijl negatieve reviews een deuk vormen in uw imago. Een online review - positief of negatief - kan je niet verwijderen.

Daarnaast beïnvloeden ze hoe zoekmachines, zoals Google, uw bedrijf rangschikken én weergeven. Het belang van lokale vindbaarheid in Google groeit dan ook elke dag.

Is mijn "Google Mijn Bedrijf" geoptimaliseerd?

Contacteer ons

Reageren online Google reviews

Website in beeld

Uw nieuwe website bouwen is ons vak.
En daar zijn we goed in!

Bekijk onze realisaties

Online reviews zijn digitale meningen van klanten. Wanneer u reageert op deze meningen, toont u dat u betrokken bent met de klant en dat hun mening belangrijk is. En wie wordt er nu niet graag gehoord? Geef uw bedrijfsimago een boost en reageer op al uw online reviews met een korte bedankt.

Vaak vergeten bedrijven in te spelen op gunstige recensies. Onderscheid u van uw concurrenten en win het vertrouwen van potentiële klanten. Bedank dus uw online fans. Zorg voor een passende tone of voice en onthoud dat iedereen uw reviews en reacties online kan lezen. Schrijf uw reacties dus met uw potentiële klanten in het achterhoofd.

Reageren beoordeling Google


1. Kruip niet onmiddellijk in uw pen

Een slechte online review lezen is niet leuk en kan hard aankomen. Probeer niet emotioneel, maar wel professioneel te handelen. Relativeer wat u leest en blijf steeds kalm. En kruip dus niet onmiddellijk in uw digitale pen, maar laat het even bezinken.

2. Bedenk een plan

Denk eerst zelf na wat de concrete aanleiding was tot de slechte review en bedenk een correct en verklarend antwoord. Hoewel het belangrijk is om consistent te zijn in al uw antwoorden, raden we aan om elke reactie steeds persoonlijk te maken. Bedenk dus geen standaardantwoord, maar speel verstandig in op de specifieke situatie die uw ontevreden klant beschrijft en leg kort uit wat er is misgelopen.

3. Zeg "sorry"

Vaak is een "sorry voor deze ervaring" op zijn plaats. Of u het nu eens bent met deze negatieve online review of niet. Reageer op een verstandige en constructieve manier. Denk hierbij ook terug aan de potentiële klanten die uw reviews én de reacties daarop meelezen.

4. Neem uw verantwoordelijkheid

Ging er iets mis aan uw kant van het verhaal? Een fout maken is menselijk. Neem uw verantwoordelijkheid. Wanneer u uw betrokkenheid toont, wordt uw fout sneller vergeven én vergeten. Met een constructief antwoord bewijst u dat uw service effectief klantgericht is.

5. Beknopt en beleefd

Naast eventuele excuses, raden we aan om to the point te antwoorden. Zorg voor een beknopte en eenvoudige reactie. Voeg hier nog een portie beleefdheid en begrip aan toe, en uw antwoord zit goed.

6. Maak er geen woordenoorlog van

Een online discussie waar iedereen meeleest lost niets op. Reageer daarom maximum 2 keer op een online review. Vraag in uw tweede reactie om contact op te nemen om samen tot een oplossing te komen. Wees niet ongevoelig voor de ontevredenheid van uw klant en toon dat uw bedrijf oplossingsgericht denkt. Probeer deze ontevreden klant offline verder te helpen. Biedt bijvoorbeeld een gratis dessert aan wanneer u dit de vorige keer vergeten was.

7. Schakel een online expert in

Zelfs met deze tips blijft het een uitdaging om correct op negatieve online reviews te reageren. Bent u niet overtuigd van uw eigen reactie? Schakel dan een online expert of een copywriter in.


Tips negatieve reviews

Antwoorden op online reviews...

  • Boost uw rangschikking in zoekmachines
  • Overtuigt uw potentiële klanten
  • Formuleert u positief, kort en krachtig

Wij kunnen u helpen bij:


Het belang van "Google Mijn Bedrijf"

  • Betere lokale zoekresultaten in Google
  • Algemene score in zoekmachines zal verbeteren
  • Integratie in Google Maps & Google Places
  • Online reviews direct in de Google zoekresultaten én op uw website
  • Extra visibiliteit in Google zelf: contactgegevens, openingsuren, foto's,...

Met ons Google Mijn Bedrijf pakket krijgt uw bedrijf meteen een integratie in Google Maps, Google Local én meer visibiliteit in de Google zoekmachine. Bovendien is uw bedrijf dan helemaal klaar om online reviews te ontvangen.


Uw wil een professionele website?